Автор Гілка: От такі то справи, дітки. Законопроект кірдик.  (Прочитано 17285 раз)

Відсутній Yaroslav Fedevych

  • Літератор
  • ******
  • дописів: 1069
  • Карма: +0/-0
  • Людина — ніщо, справа — все
Оскільки rada.gov.ua з метою запобігання недобросовісної конкуренції та обмеження монополії публікує свої документи в форматі, котрий достовірно читається тільки офісним продуктом вартістю не менш як 400 у.о., то я копіпастю сюди ВИСНОВОК на проект Закону України “Про використання відкритих і вільних форм інтелектуальної власності, відкритих форматів даних та відкритого (вільного) програмного забезпечення в державних установах і державному секторі господарства”. Прохання до небайдужих не тільки висловлювати свої коментарі, а й лінкувати це повідомлення на своїх сайтах, щоб гугл за змогою випльовував це неподобство першим. Значить.

Цитата
Проект спрямований на  запровадження в Україні пріоритетного  використання так званого “вільного (відкритого)” програмного забезпечення порівняно із так званим “закритим” комерційним програмним забезпеченням, зокрема,  у державному секторі економіки.

Натомість, запропоноване у проекті концептуально суперечить  основним положенням інституту  інтелектуальної власності, що законодавчо закріплені в Цивільному  кодексі і відповідних законах України..

Так, наприклад, правове тлумачення права інтелектуальної власності, запропоноване проектом докорінно відрізняється від того, про яке йдеться у  книзі четвертій Цивільного кодексу України - “Право інтелектуальної власності”. Тому посилання в статті 1 проекту на те, що термін “інтелектуальна власність” застосовується в розумінні, застосованому в Кодексі, насправді,  не відповідає дійсності, оскільки Кодекс не містить визначення терміну “інтелектуальна власність”. Адже ЦК містить визначення поняття “право інтелектуальної власності” (ст.. 418 Кодексу).  Так само Кодекс не містить визначень  понять “об’єкти інтелектуальної власності” та “суб’єкти інтелектуальної власності”, а в ньому йдеться  відповідно про “об’єкти права інтелектуальної власності” та “суб’єктів права інтелектуальної власності” (статті 420 та 421 Кодексу).

Зі змісту ж проекту, зокрема з положень пункту 1.11,  можна зробити висновок, що в запропонованому акті  під “інтелектуальною власністю” маються  на увазі скоріше об’єкти права інтелектуальної власності, ніж самі права інтелектуальної власності.  При цьому в проекті згадані  об’єкти поділяються на типи в залежності від обсягу прав на них (“типи інтелектуальної власності”) і подалі за текстом передбачене саме регулювання не конкретних об’єктів, а їхніх типів.

Зазначимо, що ані Цивільний кодекс України, ані жоден інший із законів у сфері охорони прав інтелектуальної власності не визначає “типи інтелектуальної власності”. Це поняття відсутнє не тільки в законодавстві, але й не застосовується в українській правовій науці. Запропонована в проекті  типізація, а саме: “пропрієтарна (закрита, звичайна) інтелектуальна власність”, “відкрита інтелектуальна власність”, “вільна інтелектуальна власність”, “проміжні  типи власності”), на наш погляд,  може представляти певний інтерес з теоретичної точки зору,  однак не відповідає   концепції базового нормативно-правового акту в сфері цивільного  законодавства - Цивільного кодексу України.

Запровадження запропонованої типізації інтелектуальної власності вимагатиме  докорінної концептуальної  перебудови відповідної частини Цивільного кодексу, а це може бути зроблене тільки на підставі  всебічних комплексних досліджень як науковців, так і практиків-цивілістів.

Проект містить вимогу, щоб норми Цивільного кодексу були приведені до його вимог (пункт 13.2 статті 13 проекту). Зазначимо, що оскільки Цивільний кодекс України є основним актом цивільного законодавства (п.2 статті 4 ЦК України), то проблема приведення у відповідність його положень з нормами інших актів має вирішуватися  шляхом внесення змін до цих актів, а не до Цивільного кодексу України. До того ж, проект не передбачає,  які зміни і до якої частини ЦК можуть бути внесені в зв’язку із його прийняттям. Натомість відповідно до абзацу третього пункту 2 статті 4 Цивільного кодексу у випадках, коли суб’єкт права законодавчої ініціативи подав до Верховної Ради України проект закону, що регулює цивільні відносини інакше, ніж цей кодекс, він зобов’язаний одночасно подати проект про внесення змін до Цивільного кодексу України.

Крім того,  проект стосується не всіх об’єктів права інтелектуальної власності, а лише  комп’ютерних програм. Тому,  й  узагальнене регулювання в ньому  усіх “типів інтелектуальної власності” виглядає неприйнятним.  

 Звертаємо увагу на те, що комп’ютерні програми, про які йдеться у проекті,  віднесені Цивільним кодексом України до об’єктів авторського права (стаття 433 цього Кодексу) і охороняються законодавством як твори – літературні, художні, музичні тощо.  При цьому комп’ютерні програми є специфічними об’єктами прав інтелектуальної власності і  мають свої суттєві відмінності від інших творів.

Слід зауважити,  що на даний час питання  правової охорони комп’ютерних програм врегульовані  недостатньо.  Тому спроба термінологічно визначити в пунктах 1.13-1.30 статті 1 проекту ці поняття, наголосити на  специфіці і  особливостях правової охорони комп’ютерних програм заслуговує на увагу. Однак, на наш погляд, це питання доцільніше врегулювати окремим законом про охорону прав інтелектуальної власності на комп’ютерні програми.

Даний же проект, якщо виходити із усього його змісту,  не має основним своїм спрямуванням вдосконалення інституту правового врегулювання діяльності, пов’язаної із створенням використанням і правовою охороною комп’ютерних програм, як об’єктів права інтелектуальної власності. Основне завдання проекту викладено у запропонованих ним нормах щодо обов’язкового (пріоритетного) використання “вільного” програмного забезпечення (одержаного за “вільними ліцензіями”) суб’єктами державного сектору для надання публічних послуг та для “внутрівідомчого” використання (пункти 2.2-2.5 статті 2, стаття 6 проекту). Інше програмне забезпечення, отримане за  звичайними ліцензійними договорами, згідно проекту  можна використовувати тільки “при веденні господарської діяльності суб’єктом державного сектору, а також у випадках, коли наявною є економічна недоцільність або функціональна недостатність вільного програмного забезпечення” (пункт 6.1 статті 6 проекту). Таким чином, всі державні органи, які власне надають публічні послуги, примушують  користувачів до придбання саме “вільного” програмного забезпечення.

Якби  вільне програмне забезпечення могло б дійсно вільно використовуватися, без оплати відповідних ліцензій, і в цілому повністю безоплатно (включаючи адаптацію та наступну підтримку), то подібні б норми заслуговували б на увагу.  Але в проекті не йдеться про безоплатність ані програмного забезпечення, ані про безоплатність супутніх послуг. Якщо ж вищевкзані програмне забезпечення та супутні послуги мають закуповуватися за державні кошти, то запропоновані положення проекту дозволяють зробити висновок, про те, що він слугуватиме обмеженню конкуренції на ринку програмного забезпечення та супутніх послуг, зокрема, при закупівлях для державних потреб. Це обмеження задовольнятиме  інтереси тих, хто продає програмне забезпечення, створене на базі “вільного” програмного забезпечення, або адаптує це забезпечення для конкретного застосування. Подібне обмеження конкуренції не відповідає Конституції України, у частині третій статті 42 якої вказано: “Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом”.

Запропоновані положення проекту  не відповідають вимогам  Закону України “Про економічну конкуренцію”, у частині 2 статті 4 якого зазначено: “Суб'єкти  господарювання,  органи влади, органи місцевого самоврядування, а також  органи  адміністративно-господарського управління та контролю зобов'язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію”. Крім того,  подібний підхід не узгоджується також із принципами державних закупівель, викладеними в статті 2-1  Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”,  що передбачають не тільки максимальну економію та ефективність, але й  добросовісну конкуренцію серед учасників,  відкритість та   прозорість   на   всіх   стадіях   державних закупівель,   недискримінацію учасників,  об'єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій. Адже цим  Законом також детально врегульовані відносини щодо оцінки тендерних пропозицій та вибору переможця тендеру при здійсненні державних закупівель, зокрема за статтею 26 Закону України  “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” основним критерієм відбору переможців тендеру є запропонована найнижча закупівельна ціна.  Якщо “вільне” програмне забезпечення дійсно є безоплатним, то воно взагалі поза конкуренцією і не потрібен жодний закон щодо його підтримки.  Якщо ж воно не є безоплатним, то норми щодо пріоритетності закупівлі “вільного (відкритого)” програмного забезпечення на тендерах, що проводяться  суб’єктами державного сектору економіки (пункти 2.6, 2.7 статті 2 проекту) не відповідають законодавству про захист конкуренції.

Виходячи з вищенаведеного,  можна стверджувати, що законопроект не відповідає Конституції України, Цивільному кодексу України, іншим законам України.

Узагальнюючий висновок
За результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно відхилити.


Перший заступник керівника Головного
науково-експертного управління                                               Л.М.Задорожня

Документ взято звідси: http://gska2.rada.gov.ua:7777/pls/zweb_n/webproc34?id=&pf3511=12883&pf35401=28292
« Змінено: 2005-11-18 13:10:57 від hse »

Відсутній miwa

  • Літератор
  • ******
  • дописів: 1111
  • Карма: +0/-0
Іноді я дуже жалію, що я модератор. А то написав би все, що я думаю про авторів вищенаведеної писанини, отримав би пожиттєвий бан за нецензурні вислови і поготів.

Конкуренцію їм, <censored>, треба підтримати. Яка тут, <censored>, конкуренція, коли одна <censored> фірма постачає ПЗ в цілий державний сектор за <censored> високими цінами і ще й утискає інші фірми чим може, не рахуючись із законністю, не кажучи вже про мораль.

<censored>, <censored>, недоношені.
« Змінено: 2005-11-18 13:11:37 від hse »
Читайте документацію - вона кермує.

Відсутній tech

  • Письменник
  • *****
  • дописів: 586
  • Карма: +1/-0
  • Гигик
Крючкотворство. Таке враження, що вони, взагалі, навіть не ознайомлені з ліцензіями GPL або BSD. Судять про ``так зване вільне програмне забезпечення'' з параноїдального погляду  Майкрософтівських вилупків.
<censored>
Як вільне ПЗ суперечить " основним положенням інституту інтелектуальної власності", якщо автори відмовляються від цієї власності? Болвани ніколи не чули про "publick domain" ? Те саме що сказати що вміння вкрутити лампочку суперечить "основним положенням інституту інтелектуальної власності".
<censored> вважають що відкриті формати вимагають відкритого  ПЗ:
Цитата
Таким чином, всі державні органи, які власне надають публічні послуги, примушують користувачів до придбання саме “вільного” програмного забезпечення.
Дилетантизм, відкриті формати саме для того і відкриті, щоб використовувати у різноманітних операційних системах і будь-якому ПЗ.
Цитата
Якби вільне програмне забезпечення могло б дійсно вільно використовуватися, без оплати відповідних ліцензій
 
<censored>, яке "якби", сотні тисяч, мільйони, саме так його й використовують? "Якби"...

Власне, під приводом боротьби з монополізмом, захищають монопольне право Майкрософта заробити на нас. Чудасія. Во дають.  

Потрібно ще декілька раз прочитати цю лабуду.
« Змінено: 2005-11-18 13:12:23 від hse »

GoldFish(Guest)

  • Гість
Потрібно ще один відкритий лист до Ющенка. Але не так як минулого разу. А передати його по всій процедурі через реєстрацію його в АП. Тоді ві пвинен буде на нього відреагувати на нього. А коли передали просто в руки він зайшов до свого кабінету і викинив його у смітник.
« Змінено: 2005-11-18 13:12:59 від hse »

Відсутній Yaroslav Fedevych

  • Літератор
  • ******
  • дописів: 1069
  • Карма: +0/-0
  • Людина — ніщо, справа — все
Цитата
Якби вільне програмне забезпечення могло б дійсно вільно використовуватися, без оплати відповідних ліцензій
Дик ліцензії ніхто не оплачує! Оплачується реальна робота своїх же людей. Можуть підтримку послати в 3-5 літер, гордо не платити й платити тільки своїм штатним адмінам, котрі й так мусять бути.
« Змінено: 2005-11-18 13:13:50 від hse »

Відсутній gvy

  • Письменник
  • *****
  • дописів: 576
  • Карма: +0/-0
сам ти кірдик :)
« Відповідей #5 : 2005-11-17 16:41:38 »
Взагалі є думка, що це усього-навсього рецензія, ми таких вже купу бачили.  Майже однією лапою писаних.

Відсутній Anatol

  • Новачок
  • *
  • дописів: 8
  • Карма: +0/-0
  • Yustum et tenacem!
Можливо у Верховну Раду балотуються з обмеженням  IQ <10 ? Або з діагнозом  <censored>
В них мабуть на всі більш-менш нормальні законопроекти такі рецензії  :'(
« Змінено: 2005-11-18 13:14:20 від hse »

Відсутній Yaroslav Fedevych

  • Літератор
  • ******
  • дописів: 1069
  • Карма: +0/-0
  • Людина — ніщо, справа — все
Re: сам ти кірдик :)
« Відповідей #7 : 2005-11-17 18:06:06 »
Взагалі є думка, що це усього-навсього рецензія, ми таких вже купу бачили.  Майже однією лапою писаних.
Я чув не раз, як висновки експертів піднімали на сміх. Плювали на них, голосували за законопроекти, а самі експерти стояли обкидані какашками. Але це тоді, коли хтось розказує про вступ у якийсь ЄЕП, про святкування якого свята (робити вихідний чи ні), про перерозподіл чергового мільярда між кишенями -- це речі, доступні й милі серцю кожного народного {зас,об}ранця. А коли їм говориш про ВПЗ, вони радісно пропустять мимо вух той факт, що при його використанні за повітря ні фіга не платиться. А потім скажуть: "так халяви ж не буде? Не буде. А яка різниця, на що витрачати бюджетні бабоси -- на блискучі диски з голограмами чи якусь там "підтримку" вашого ВПЗ? А пан Гейц оно знижки обіцяв, і панове експерти з нами погоджуються, чи не так, шановний експерте? О."

Відсутній nickat

  • Письменник
  • *****
  • дописів: 587
  • Карма: +0/-0
  • Debian user
Ну, не все в цій рецензії маразм...
Там вказано і на прямі протеріччя із законами. => Законопроект потребує допрацювання.
Загальне враження таке, що треба поділити законопроект на декілька меньших. Наприклад відділити вимоги щодо використання відкритих форматів у держ. структурах в окремий законопроект. Це дозволить використати багато доводів з цієї рецензії, щоб аргументувати саме за такий законопроект, а не проти. Буде легще впроваджувати окремі законопроекти, кожен з яких ставить вимогою декілька змін, а не цілу революцію.
Обробляти та покращювати меньші за обсягом документи буде легше. Та і не буде приводу у бюрократів відкидати всі добрі ідеї, тільки тому, що вони всі містяться в одному законопроекті і якась там кома стоїть не на своєму місці.
« Змінено: 2005-11-18 13:15:09 від hse »
Best regards,
nickat

Відсутній gvy

  • Письменник
  • *****
  • дописів: 576
  • Карма: +0/-0
re пропозиції
« Відповідей #9 : 2005-11-18 09:17:47 »
Ну, не все в цій рецензії маразм...
Там вказано і на прямі протеріччя із законами. => Законопроект потребує допрацювання.
Ну, я про це казав у 2002--2003.  Що надто жорсткі формулювання тут не допоможуть, краще стимулювати (появу та розвиток таких компаній, як ото наша -- бо із навіть найкращими людями контракти підписувати не смішно, надто багато відповідальності на один примірник буде; а без фірм, які можуть власне виконувати потрібну роботу, нема чого балакати про те, наскільки цей шлях є кращим чи гіршим... тобто майже нема, враховуючі звичайні державні зряплатні).

Загальне враження таке, що треба поділити законопроект на декілька меньших.
Пане, а йдіть-но поспілкуйтеся із Юрієм Радченко (opensoft magic kiev ua)?  Бо правильно кажете, й так вже і зроблено -- дефінітивна частина вже стала окремим ЗП, бо в нас неможна подати до суду на монополіста MS тому, що невідомо, а що таке "ліцензія" (окрім кабмінівських на види діяльності).  То й питання нема, хє.

Поспілкуйтеся, може, щось ще доброго вийде.

Відсутній Campana

  • Письменник
  • *****
  • дописів: 795
  • Карма: +0/-0
  • Проходив мимо
Re: сам ти кірдик :)
« Відповідей #10 : 2005-11-19 02:47:57 »
Взагалі є думка, що це усього-навсього рецензія, ми таких вже купу бачили.  Майже однією лапою писаних.
Деякі вважають... і вони помиляються. (с)...(с) "Убити дракона". Це не "усього-навсього" і не рецензія - це  документ, а саме офіційний висновок науково-експертного управління Верховної Ради. Кожен закон при висуненні має пройти експертизу і тільки тоді розглядатися (чи не розглядатися). Маячня, яку ми обговорюємо (особливо мені подобається 7-ий абзац, де рекомендація авторки (2-е речення) суперечить її ж посиланню на закон (ост. речення)) є саме результатом такої експертизи. Тобто кердик вимальовується досить реально. Оскільки на ІТ, як і на всі високі технології, всім начхати (ну, справді, в цьому ж місяці з них не можна отримати прибуток...), то не факт, що будуть розбиратися: експерти-науковці он сказали, що не годиться - значить, не годиться.

Даний закон розробляється і переробляється вже уп’яте. Я підозрюю, що він ні разу не доходив до внесення в порядок денний ВР (чи я помиляюся?) саме через те, що кожного разу отримував такого роду експертну оцінку. Ситуація зовсім гнила. Лід можна хіба зрушити, якщо розробники закону зуміють пояснити ситуацію частині членів профільного комітету (навіть не знаю, це який). Але й тоді обійти експертний висновок науково-експертного управління неможливо. Якщо ж разово залучати експертів "збоку", то здогадайтеся, хто там опиниться: або держдеп з інтелектуальної власності (державні експерти) або Квазар-Мікро (великий бізнес, недержавні експерти). Їхні висновки або вже відомі, або прогнозовані.

Тут треба давити на владні органи ззовні, поступово змінюючи громадську думку. Тобто треба
1) статті у пресі (побільше);
2) копії цих статей в інтернет, збирати на якихось ресурсах (letter.osdn.org.ua у нас є, але там якісь проблеми технічні);
3) якісь акції громадські (це до OSDN, я так розумію);
4) академічні програми (сценарії більш-менш швидкої та безболісної міграції на OpenSource при партнерській підтримці комерційних структур);
5) документи та супутні матеріали, книжки попсові (сісти Отставнова перекласти для початку, чи що?).

Люди ж бо не знають про саму проблему - взагалі нічого не знають. А серед цих людей є не тільки законодавці, але й потенційні користувачі, клієнти і замовники ПО. І тільки коли серед них набереться критична маса тих, хто вже долучився, або готовий до цього, стане можливим тиснути на владу. Доти - ні. Бо поки і для (1) чиновників, і для (2) законодавців, і для (3) політологів та інших політичних клерків, у тому числі "учених" і "політичних експертів", не існує ніяких проблем в обговорюваному нами сенсі. У суспільній свідомості, а отже у свідомості представників груп (1)-(3), ніякого Free Software не існує. Поки це лише привид. Плоть на ньому можуть наростити тільки масові інформаційні канали. Ніяк інакше і бути не може. (Звідси, ніякі листи і петиції теж не допоможуть: їх таки викинуть у сміттєвий кошик, як викидали досі, грубо порушуючи закон "Про звернення громадян"; бо автори цих петицій поки серйозно сприйматися не можуть; це об’єктивно).

Відсутній miwa

  • Літератор
  • ******
  • дописів: 1111
  • Карма: +0/-0
Re: сам ти кірдик :)
« Відповідей #11 : 2005-11-19 13:31:33 »
(сісти Отставнова перекласти для початку, чи що?).
Цього?
http://docs.linux.org.ua/dlou/index.php/Прикладні_вільні_програми

;о)
Читайте документацію - вона кермує.

Відсутній Campana

  • Письменник
  • *****
  • дописів: 795
  • Карма: +0/-0
  • Проходив мимо
Re: сам ти кірдик :)
« Відповідей #12 : 2005-11-21 03:49:46 »
(сісти Отставнова перекласти для початку, чи що?).
Цього?
http://docs.linux.org.ua/dlou/index.php/Прикладні_вільні_програми
І цього теж (до речі, а вступ де? - немає там нічого). Але у нього є ще одна книга «Свободные программы и системы в школе»; з чудовим загальним аналітичним вступом; html-версія:
http://www.otstavnov.com/fsft/ISBN5-85593-146-3/index.html
« Змінено: 2005-11-21 03:51:19 від Campana »

Sergel(Guest)

  • Гість
>Ну, не все в цій рецензії маразм...
І це дійсно так. Крапки, наприклад, дуже слушно виглядають.
>Загальне враження таке, що треба поділити законопроект на декілька меньших. Наприклад відділити вимоги щодо використання відкритих форматів у держ. структурах в окремий законопроект.
На мій погляд, мало б сенс виділити:
1. Саме можливість отримання інформації у єлектронній формі без обов'язкового використання закритих (тобто недоступних для всіх) рішень лише як реалізацію права на інформацію.
2. Обов'язкове надання повних текстів софту для анонімної експертизи при намірі постачання його до установ, які мають справу з держтаємницею.
3. Для "гармонізації" з законодавством ЄС - обов'язкова підтримка форматів файлів, що є стандартними у цій організації.
4. Відсутність у EULA положень, що накладають на покупця обов'язки, не пов'язані з конкретним екземпляром софту (заборона розширеного тлумачення поняття ліцензія - включно до перевірок усього парку покупця на наявність піратських продуктів).
Виглядає раціональним впровадити ці (або такі) положення як поправки до діючих законів.
>Це дозволить використати багато доводів з цієї рецензії, щоб аргументувати саме за такий законопроект, а не проти.
Це мало б сенс, якби рецензента цікавила б Ваша точка зору. Це не так (див. текст). Тому використання цих доводів призведе до появи інших. Такої ж якості.
>Обробляти та покращювати меньші за обсягом документи буде легше. Та і не буде приводу у бюрократів відкидати всі добрі ідеї, тільки тому, що вони всі містяться в одному законопроекті і якась там кома стоїть не на своєму місці.[/quote]
Привід буде. Тому що є причина.

German(Guest)

  • Гість
Тут Microsoft надіслав таке:
"Сьогодні Українська асоціація користувачів і розробників відкритого програмного забезпечення розповсюдила прес-реліз, в якому в спотвореному світлі представлена програма легалізації програмного забезпечення Microsoft в органах державної влади України.
Попереджаючи розповсюдження односторонньої і неточної інформації в українські мас-медіа, компанія вимушена прокоментувати заяву асоціації".

Де взяти цей прес-реліз, не підкажете? Бо ніде нема. :-/